aktualności

Ryzyko zgonu pacjenta uzależnione od płci operującego?

11 stycznia 2022
artykuł

The Guardian opublikował kilka dni temu artykuł, który wzbudził sporo emocji. Donosi on między innymi, że kobiety mają 32% większe ryzyko zgonu, gdy są operowane przez chirurgów płci męskiej..

.Według badania przeprowadzonego na 1,3 milionach pacjentek i pacjentów w Ontario (Kanada) kobiety operowane przez mężczyzn mają też większe ryzyko niepowodzenia operacji, powikłań pooperacyjnych oraz ponownego przyjęcia do szpitala (odpowiednio o 15%, 16% i 11%).

Wyniki te są mocno niepokojące, ponieważ płeć ani pacjentów ani lekarzy nie powinna mieć wpływu na wyniki leczenia. Pacjenci płci męskiej objęci badaniem mieli takie same wyniki niezależnie od tego, przez kogo byli operowani. Nie zaobserwowano też różnic w wynikach między pacjentami obojga płci operowanymi przez chirurżki.
.
To pierwsze badanie tego typu. Badanie objęło ponad 1,3 miliona pacjentów i pacjentek, prawie 3 tysiące chirurgów i chirurżek oraz 21 typów zabiegów (od podstawowych jak appendektomia po bardziej skomplikowane jak operacje neurochirurgiczne) wykonanych w latach 2007-2019. Punktami końcowymi były zgony, ponowne przyjęcia do szpitala oraz powikłania w przeciągu 30 dni po operacji.
.
Autorzy badania próbują znaleźć wyjaśnienie tego zjawiska. Nie sądzą, żeby wynikało ono z manualnych umiejętności, gdyż chirurdzy i chirurżki przechodzą to samo szkolenie. Dr Angela Jerath (profesorka i epidemiolożka na University of Toronto, współautorka badania) twierdzi, że powodem mogą być ukryte uprzedzenia seskualne – nieświadome, głęboko zakorzenione uprzedzenia, stereotypy i nastawienie. Różnice w umiejętności nawiązania kontaktu z pacjentami, sposobie przeprowadzenia rozmowy przed operacją również mogą być istotnym czynnikiem. Także różnice w stylu pracy, podejmowaniu decyzji i ocenie sytuacji.
.
Scarlet McNally – konsultantka z zakresu ortopedii od 20 lat – uważa, że pacjentkom może być łatwiej rozmawiać przed operacją z kobietą, co może przełożyć się na lepsze stosowanie do zaleceń i wyniki leczenia np. rzucenie palenia przed operacją. Podsumowuje to jednym zdaniem “Większa liczba chirurżek poprawiłaby wyniki leczenia wszystkich pacjentów.”
.
Zachęcamy do zapoznania się z raportem w całości:
Bądź na bieżąco

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z wydarzeniami i działaniami Fundacji.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich ww. danych osobowych, w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego za pośrednictwem poczty elektronicznej przez Fundację Kobiety w Chirurgii z siedzibą w Gdańsku przy ul.Za Muram 2/10, 80-823 Gdańsk: KRS: 0000887047, NIP: 5833422561.
Jednocześnie informujemy, że Państwa zgoda może zostać cofnięta w dowolnym momencie przez wysłanie wiadomości e-mail na adres naszego Administratora adres e-mail kontakt@kobietywchirurgii.pl, Inspektora Danych adres e-mail marta@kobietywchirurgii.pl lub wysłanie korespondencji na adres siedziby Fundacji. Informujemy, że nie jesteście Państwo profilowani. Państwa dane nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.

Fundacja Kobiety w Chirurgii
ul. Za Murami 2-10