Wrażenie, jakie chirurg wywiera na pacjencie może mieć duży wpływ na wyniki leczenia. Im bardziej lekarz wydaje się kompetentny (o dużej wiedzy i umiejętnościach) i serdeczny (empatyczny, życzliwy), tym większe wzbudza zaufanie. Te cechy korelują też z większym zadowoleniem z efektów leczenia, mniejszym odczuwaniem bólu po operacji, lepszym przestrzeganiem zaleceń pooperacyjnych czy mniejszą roszczeniowością.
Opinia pacjentów na temat ich lekarzy opierać się może na ich własnej obserwacji, relacjach osób trzecich, ale też na stereotypach – zwłaszcza pod presją czasu, w stresujących okolicznościach.
W badaniu z 2013 roku osoby niezwiązane zawodowo z ochroną zdrowia oceniały kompetentność i serdeczność chirurgów w porównaniu do innych grup zawodowych (celebrytów, policjantów, polityków i atletów). Chirurdzy jako grupa zawodowa zostali ocenieni jako bardziej kompetentni niż serdeczni, ale znacznie bardziej serdeczni w porównaniu do innych profesji. Badanie obejmowało również porównanie tych dwóch cech między płciami. Chirurżki według badanych były bardziej serdeczne niż mężczyźni-chirurdzy oraz kobiety z innych grup zawodowych. Chirurdzy płci męskiej w oczach badanych byli za to znacznie bardziej kompetentni niż chirurżki. Co ciekawe tylko połowa badanych była kiedykolwiek operowana!
Na co dzień zbyt łatwo i zbyt często oceniamy ludzi stereotypowo. Konsekwencje takiego postępowania sięgają dużo głębiej niż nam się wydaje. Stereotypowe myślenie na temat pracy kobiet w chirurgii oddziałuje bezpośrednio na kobiety, ale pośrednio również na pacjentów. To ważne, by budować zaufanie i podkreślać, że kompetencje i doświadczenie są zawsze kwestią indywidualną, a nie płciową.
Tutaj możecie przeczytać całe badanie: https://cutt.ly/Db2KInK
.
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z wydarzeniami i działaniami Fundacji.